söndag 10 februari 2013

Man blir starkare


(Ärligt så klarar jag inte riktigt av att dikten inte är så systematisk, den är hipp som happ, byter tempo och verserna är helt olika långa, men ibland bara skriver man och så blir det som det blir, och det är svårt att styra upp, så det får publiceras i sin grovhet, så det så.)



Kan inte sova som så många nätter förr
Jag hör dova slag mot vår ytterdörr
Någon som vill in och skada, in till oss
Fast att jag är ensam, jag försöker bryta mig loss
Från sängen, från spökena som gnager sig på
Ibland är de utanför vår dörr, ibland kan jag inte rå
för att jag smyger upp och öppnar dörren på glänt
Och precis som om de då min rädsla känt
Så växer de sig allt större när jag låter dem in
Som om de förstått att jag tvivlar, att jag glömt din
kärlek som är större än haven i vår stora värld
de använder då detta som en styrkans svärd
De viskar och skrattar och tror de kan vinna
Även om jag blundar, och önskar de kunde försvinna

Men då skall jag berätta precis vad jag gör
Jag tittar dem i ögonen, jag lyssnar och jag hör
de ljusa tonerna som jag alltid bär med mig
En bild på min älskade, utan täcket på sig
Och när jag minns min mans famn blir jag still
Jag kan inte längre höra de elaka viska intill

För även om jag vet jag kan klara mig på egen hand
Känns det vissa nätter som jag sjunker i kvicksand
Det är de nätter som du inte är här, nära
och jag tänker på hur vi ständigt pånytt måste lära
oss att vara mil och stora hav ifrån varandra
Hur vi måste lära oss att den andre in klandra
när vi längtar mer än alla miljarder ord kan beskriva
när vi återigen måste bygga upp en vardag för att sedan riva
ner den igen när allt blir som förut på distans
att tror på oss, att tro vi kan klara allt, att vi har en chans
att vi kan slå alla haven med styrkan i två hjärtan
att vi kan resa över längtan och den ensamma smärtan

Men när jag tänker på alla de dagar, månader och år som går
Så blir det för varje sekund enklare, och jag förstår
att du är inte bara en partner som är bra att ha
Du är mitt hjärtats andra hälft, precis som filosofen sa



Jennie 04/02/2013


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar