fredag 28 december 2012

Nyårsmenyer

Satte mig ner igårkväll och komponerade ihop två förslag till nyårsmenyer, tänkte skriva dessa nedan. Tittar också runt på vart jag vill äta på min födelsedag, svårt, vill ju att baren skall vara öppen ett tag också ;) I alla fall, här kommer förslagen;


Förslag nr. 1 

Förrätt
Ugnsgratinerad chevreost på en bädd av
äpple och ruccola, med ringlad honung och nötter

Huvudrätt
Feta-och spenatfyllda filodegsknyten  med
grekisk sallad och tzatziki 

Dessert
Vit chokladmousse med granatäpple


eller..

Förslag nr. 2

Förrätt 
Varm brieost med nötter och honung 
på bädd av babyspenat

Huvudrätt
Chevrefyllda rödbetsbiffar med 
rotfruktsgratäng och smörstekt svamp

Dessert 
Mörk chokladmousse med bärkompott


De är som ni kan se vegetariska båda två, vi har nämligen (sedan vi kom hit i oktober) endast köpt hem vegetarisk mat. När vi äter ute äter vi dock fortfarande kött ibland, men känns skönt och vettigt att inte köpa hem något. Mest onödigt med tanke på hur gott och roligt det är med vegetariskt, och om jag skall vara ärlig har jag knappt tänkt på det, är så van vid vegetariskt ändå. 

Efter att frågat vad Markus vill ha och tänkt lite själv så blir det nog förslag nr. 1 fast med nr. 2s dessert. Det förslaget är inte så tungt, samt att förrätten låter super. Brieosten får dock vara kvar men det blir till ostbrickan ist. Så, då var det klart! Tack och hej.

Tillägg: Kom att tänka på cheesecake.. Och kom fram till att jag nog tycker chokladmousse är lite tråkigt (väldigt gott, men inte så superroligt) och vi befinner ju oss i Usa så en cheesecake serverad i portionsglas är ju smarrigt. Kollat på recept och just nu står det emellan en mango/kokos, en kaffe eller en jordgubbscheesecake. Vi får se vad som bjuds! :)

Jennie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar